Jun 1, 2010

Semoga semuanya selamat

Dulu aku macam tak nampak relevannya untuk terus memboikot Mcd. Sejak diwar-warkan barangan yang mesti diboikot, memang aku cuba untuk tidak consume brand yang dinyatakan, tapi sampai ke hari ini, aku hanya berjaya boikot Mcd secara tegar. Brand lain sama ada memang tak pernah guna atau beli sebab takda pilihan lain (atau memang tak boleh tahan godaan. aih)
Sekarang ini aku lebih melihat kepada keperluan dari kehendak. Yang mana boleh kurangkan, aku memang nak cuba kurangkan. aku mungkin tak faham apa kaitan boikot semua barangan ni dengan penderitaan sebenar masyarakat Palestin, tapi kalau aku jadi diorang, I would want others to the the same thing to me, boikot barangan musuh kita.
Mungkin memboikot tidak memberi kesan yang besar pada mereka, tak dinafikan memang susah nak lawan dengan hanya memboikot sebab kuasa musuh sangat besar, tapi memboikot kalau betul-betul dilakukan secara konsisten, impak dia memang sangat besar. Semua ni sebenarnya terpulang pada individu.

Semoga semua usaha dalam memberi bantuan kemanusiaan di Gaza dipermudahkan oleh Allah SWT. Sama-sama doakan mereka yang pergi akan selamat sampai di tempat yang dituju dan semoga mereka selamat kembali ke tanah air.

No comments: